Hva endrer seg  i en flykabin etter at flyet har lettet?

Hva skjer når du flyr? Det er bl.a. avhengig av høyden over havet der du flyr fra og der du flyr til. De fleste flyplasser som det er aktuelt å reise til, ligger nær havnivå. Man det finnes unntak som bl.a.  Mexico City (2300  m.o.h.)

Lufttrykk: Luften i lukkede rom utvider seg når trykket utenfor synker, dvs. når flyet stiger. Hvis du har med en ballong i flyet, vil ballongen bli større når trykket inne i kabinen synker. Det samme vil gjelde luft i kroppens hulrom som tarm, mellomøre, bihuler,   Utligning av trykk i ører og bihuler ordner kroppen greit, så lenge du ikke er syk. Gassen som utvider seg i tarm blir delvis absorbert, i tillegg til at tarmen er elastisk. Det er ganske vanlig å føle seg oppblåst etter oppstigning. (i denne sammenheng er det også klokt å unngå mat som du vet gir mye gassdannelse i tarmen din). 

 Når lufttrykket i kabinen øker igjen, dvs. når flyet går ned, vil ballongen bli mindre. Men i kroppens hulrom kan det ikke skje, og vi må utligne igjen. I uelastiske hulrom som bihuler og mellomører, er dette en kritisk fase og mer problematisk enn da flyet gikk opp. Så lenge du er frisk, er det ikke noe problem, men har du problem med utligning, får du med stor sannsynlighet vondt nå! Les mer i ØNH-kapittelet. 

O2-innhold/trykket i luften rundt deg synker når lufttrykket synker. Det betyr at det blir færre O2 molekyler i luften rundt deg og du får ikke samme effekt i pustingen. For friske mennesker betyr dette minimalt, men for syke, kan det bli fatalt fordi de vil få for lite oksygen ( hypobar hypoxi)! Se spesielt kapittelet om lungesykdommer! 

Andre faktorer i kabinen som kan påvirke deg: tørr luft, sittestilling, sitter stille lenge, luftveissykdommer hos medpassasjerer,

(denne siden er ikke helt ferdig)